De overordnede føringene formulerer mål på et overordnet nivå, og har ikke nødvendigvis teknologiske føringer for hvordan dette skal oppnås. Målformuleringene er likevel viktige for å konkretisere krav og anbefalinger.
Her kan du lese mer om:
Overordnede krav og anbefalinger
Krav (Geodataloven)
- Deltakende virksomheter skal for spesifiserte geodata opprette og drive et felles nett av offentlige søketjenester, visningstjenester, nedlastningstjenester, omformingstjenester og aktiveringstjenester.
- Når det kreves betaling, skal tjenester for elektronisk handel være tilgjengelige.
- Kartverket skal koordinere arbeidet med den geografiske infrastrukturen med bistand fra en samordningsgruppe. Gruppen oppnevnes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) etter forslag fra deltakende virksomheter.
- Deltakende virksomheter og virksomheter skal bistå Kartverket med å identifisere relevante geodata, klarlegge brukerbehov og ellers bidra til gjennomføringen av Geodataloven.
- Kartverket og deltakende virksomheter skal samarbeide med tilsvarende organer i nabolandene for å sikre at geodata knyttet til geografiske objekter som strekker seg over grensen til andre EØS-stater, kan virke sammen.
- Kartverket skal sikre at teknisk dokumentasjon om den geografiske infrastrukturen er tilgjengelig.
Krav (Digitaliseringsrundskrivet)
- Virksomheten skal følge statens overordnede arkitekturprinsipper på IKT-området. Virksomheten må kunne dokumentere og begrunne eventuelle avvik:
- Statens overordnede arkitekturprinsipper på IKT-området
- Strategiske prinsipper for nasjonale felleskomponenter (Rammer og føringer for bruk og utvikling)
Merknad: Punkt b gjelder spesielt forvaltere av felleskomponenter.
- Digitale tjenester skal, når det er formålstjenlig, tilpasses til grenseoverskridende informasjonsutveksling for å gi offentlige myndigheter, næringsdrivende og innbyggere mulighet til å utføre oppgaver digitalt på tvers av landegrenser innenfor EØS-området.
Eksempel: Data med samvirkningsevne jfr. Geodataloven.
- Virksomheten skal registrere datasett i Felles datakatalog (https://data.norge.no). Dette skal som et minimum gjøres når virksomheten endrer eller etablerer tjenester, herunder etablerer nye, eller oppgraderer eksisterende fagsystemer eller digitale tjenester. Registrering av geodata via geonorge.no tilfredsstiller kravet.
Merknad: Registrering av geodata via geonorge.no er beskrevet i krav 63.
- Virksomheten skal følge krav om deling og tilgang til geodata, og bruke infrastruktur for geografisk informasjon i Det europeiske fellesskapet (INSPIRE).
Krav (Forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning)
- Virksomheten skal bruke obligatoriske standarder slik de framgår av forskriften.
- Eksempel 1: Standarden for tegnsett. Ved all utveksling av informasjon mellom forvaltningsorganer og fra forvaltningsorgan til innbyggere og næringsliv skal i utgangspunktet tegnsettstandarden ISO/IEC 10646 representert ved UTF8 benyttes.
- Eksempel 2: Krav til tegnsett i interne systemer. Forvaltningsorganer som gjør større omlegginger gjennom nyetablering eller videreutvikling av IT-løsninger, skal støtte ISO/IEC 10646.
Anbefalinger (Digitaliseringsrundskrivet)
- Det anbefales å bruke tjenestedesign og andre metoder for brukerinvolvering og brukertesting for å sikre at tjenestene oppfyller brukernes behov.
Merknad 1: Informasjon om tjenestedesign finnes blant annet på KS' nettsider
Merknad 2: Eksempler på dette er use case-diagrammer og ulike maler for å spesifisere brukerkrav slik dette foreligger i SOSI del 1 - Regler for UML modellering.
Merknad 3: Se Digitaliseringsdirektoratets beskrivelse av utforming av sammenhengende tjenester
Geodataloven og andre overordnede føringer
Figuren under viser forholdet mellom dokumenter i tilknytning til det europeiske direktivet INSPIRE og tilsvarende dokumenter nasjonalt. Både direktiv og implementeringsregler er å forstå som lover/ forskrifter.
INSPIRE-direktivet er implementert i geodataloven med forskrift, og implementeringsregler er gjengitt i form av kommisjonsforordninger. Krav og anbefalinger av teknologisk karakter her, er også krav og anbefalinger i rammeverksdokumentet.
Sammenhengen mellom europeiske og nasjonale lover og regler
En sammenheng mellom "INSPIRE implementing rules" og de norske kommisjonsforordningene er beskrevet i vedlegget til rammeverket, vedlegg B.
Geodatalov med forskrifter
Lov 3. september 2010 nr. 56 om infrastruktur for geografisk informasjon Geodataloven, samt Geodataforskriften, skal bidra til god og effektiv tilgang til offentlig geografisk informasjon (geodata) for offentlige og private formål.
Loven gjennomfører direktiv 2007/2/EF av 14. mars 2007 om etablering av en infrastruktur for geografisk informasjon i Det europeiske fellesskapet (Inspire) i norsk rett. Geodataloven er den viktigste loven som styrer oppbyggingen av den geografiske infrastrukturen. Loven skal bidra til god og effektiv tilgang til offentlig geografisk informasjon (geodata) for offentlige og private formål.
I loven heter det at bedre tilgang til geodata er en forutsetning for god miljøpolitikk og god offentlig forvaltning. Geodata skal kunne sammenstilles og gjøres tilgjengelig på tvers av administrative grenser og organisatoriske skiller.
Loven pålegger offentlige myndigheter å dele geodata, og samarbeide om den geografiske infrastrukturen. Myndighetene skal opprette og drive et nettverk av elektroniske tjenester for blant annet søking, visning og nedlasting av geodata. Tjenestene skal være tilgjengelige for allmennheten.
Det er ikke tilstrekkelig at data gjøres tilgjengelig på forespørsel; det skal finnes elektroniske tjenester. Når det kreves betaling, skal tjenester for elektronisk handel være tilgjengelige.
Digitaliseringsrundskriv (KDD)
Digitaliseringsrundskrivet er en sammenstilling av pålegg og anbefalinger om digitalisering i offentlig sektor. Rundskrivet gjelder for departementene, statens ordinære forvaltningsorganer, forvaltningsorganer med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter.
Norsk arkitekturrammeverk for samhandling
Norsk arkitekturrammeverk for samhandling med andre skal hjelpe offentlige virksomheter med å definere, designe, utvikle og forvalte digitale tjenester for utveksling av data i offentlig sektor. Det er ikke en komplett «lærebok» i hvordan man skal arbeide med samhandlingsarkitektur, men en introduksjon til tema og prinsipper relatert til samhandlingsevne.
Digital agenda - IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet (Medl. St. 27 2015-2016)
Stortingsmelding 27 2015–2016 presenterer regjeringens hovedmål og prioriteringer i IKT-politikken. Meldingen beskriver hvordan IKT kan fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor og varsler økt innsats på området. Den omhandler videre hvordan IKT kan legge til rette for innovasjon og konkurransekraft i næringslivet og presenterer nasjonal plan for elektronisk kommunikasjon (ekom-planen).
Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025
Strategien gjelder for offentlig sektor i perioden 2019-2025. Retningen for arbeidet med digitalisering av offentlige tjenester ligger fast i tråd med føringene i Meld. St.27 (2015 - 2016) Digital agenda for Norge, og strategien er en oppfølgning av denne. Digitaliseringsstrategien definerer felles mål og innsatsområder for digitaliseringsarbeidet frem mot 2025, og skal støtte den digitale transformasjonen i hele offentlig sektor.
Retningslinjer for tilgjengeliggjøring av offentlige data
Å tilgjengeliggjøre offentlige data handler om mer enn å publisere data slik at det er mulig å finne dem på en nettside. Data må gjøres tilgjengelig på en måte som gjør det mulig for brukere å realisere verdien av dem. Dette betyr at det må være godt beskrevet både hvordan dataene kan brukes (juridisk) og hvordan dataene teknisk er gjort tilgjengelige (format og evt. programmeringsgrensesnitt). Se Retningslinjer for tilgjengeliggjøring av offentlige data.